VHF
Contest september 2005
|
De uitslag van
de 2 meter contest
|
Sectie A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
call |
loc |
QSO |
punten |
best DX |
DX QTH |
QRB |
beker |
remarks |
1 |
PA4VHF |
JO32EG |
589 |
190817 |
OM3W |
JN99BB |
901 |
553 |
|
2 |
PA4PS |
JO33GH |
432 |
152750 |
OH1AF |
KP01TN |
1282 |
443 |
|
3 |
PA2M |
JO21IP |
424 |
133284 |
EA3EZG/P |
IN93GF |
1044 |
386 |
|
4 |
PA3BRJ |
JO32LF |
220 |
61394 |
GM4AFF |
IO86ST |
793 |
178 |
|
5 |
PA5DD |
JO22IC |
56 |
21779 |
SN7L |
JO70SS |
765 |
63 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sectie B |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
PI9A |
JO33DJ |
864 |
344992 |
LY2LE |
KO24OQ |
1240 |
1000 |
|
2 |
PI4GN |
JO33II |
870 |
334611 |
I8MPO |
JN70FP |
1529 |
970 |
|
3 |
LX/PA1TK |
JN39AX |
930 |
313959 |
GM2T |
IO86RW |
959 |
910 |
|
4 |
PA6NL |
JO21BX |
798 |
280679 |
SP2QBQ |
JO94CL |
976 |
814 |
|
5 |
PC5T |
JO23KE |
554 |
214919 |
YL2AO |
KO16DK |
1170 |
623 |
|
6 |
PI9CM |
JO22VA |
570 |
192175 |
SP2QBQ |
JO94CL |
869 |
557 |
|
7 |
PI4RTD |
JO22JC |
503 |
168533 |
OL2R |
JN89BO |
842 |
489 |
|
8 |
PI4Z |
JO11WM |
476 |
152127 |
EA3EZG/P |
IN93GF |
1006 |
441 |
|
9 |
PE1OPK |
JO23UE |
354 |
126471 |
SP4SAS |
JO93XN |
945 |
367 |
|
10 |
PI4FRG |
JO23WE |
202 |
70523 |
SP4SAS |
JO93XN |
934 |
204 |
|
11 |
PI60HGV |
JO32FQ |
196 |
45398 |
SP2FAV |
JO94MA |
848 |
132 |
|
12 |
PI4EME |
JO32AW |
115 |
35280 |
SP4SAC |
JO93XN |
928 |
102 |
|
13 |
PD2EDR |
JO21DR |
78 |
20624 |
GM4AFF |
IO86ST |
715 |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sectie C |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
PE1AHX |
JO21OS |
321 |
100230 |
F6FHP |
IN94TR |
885 |
291 |
|
2 |
PA0EMO |
JO23TE |
194 |
69727 |
SP4SAS |
JO93XN |
951 |
202 |
|
3 |
PE1EWR |
JO11SL |
144 |
43005 |
GM2T |
IO86RW |
724 |
125 |
|
4 |
PA0MIR |
JO22LL |
128 |
40994 |
SN7V |
JO71VQ |
745 |
119 |
|
5 |
PA3GVC |
JO22MU |
102 |
35131 |
OK1KRQ |
JN69UN |
706 |
102 |
|
6 |
PD5LO |
JO32HR |
103 |
34595 |
F4CKV |
JN16NM |
735 |
100 |
|
7 |
PE1OID |
JO33KI |
74 |
23235 |
SP4SAS |
JO93XN |
866 |
67 |
|
8 |
PA3CGJ |
JO32AA |
84 |
21964 |
OE2M |
JN67NT |
690 |
64 |
|
9 |
PE1FZK |
JO21WQ |
49 |
17523 |
GD0EMG |
IO74QD |
755 |
51 |
|
10 |
PA0FEI |
JO33BC |
40 |
10856 |
SP4SAS |
JO93XN |
919 |
31 |
(QRP 3 Watt) |
11 |
PA5P |
JO32BF |
33 |
12206 |
GM4AFF |
IO86ST |
752 |
35 |
|
12 |
PD0TKS |
JO22KA |
41 |
10920 |
GM2T |
IO86RW |
727 |
32 |
|
13 |
PD0WR |
JO22XG |
40 |
9062 |
GD0EMG |
IO74QD |
735 |
26 |
|
14 |
PA9RZ |
JO22GF |
24 |
7710 |
GD0EMG |
IO74QD |
647 |
22 |
(QRP 3 Watt) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een contest met hele
mooie condities die echter niet eerlijk over het land verdeels waren.
Dat
is pech, niets aan te doen. Geen pech maar gewoon fout waren flink wat
verkeerde locators in deze contest. Sommige scores vallen lager uit dan
geclaimd. Een paar voorbeelden: DF0TEC/P JO51 (moet zijn JO73),
DF3WK
JN48 (zat in JO30), DH3NAN JN68 (zat in JO50), DJ0MCZ JO60NX (zat in
JO30),
DJ0XR/P JO51 (zat in JN39). Verder de gebruikelijke vergissingen zoals
JO57 ipv JN57. De logs zijn doorgestuurd naar de IARU.
Commentaren en
verhalen
PA6NL:
Wederom bijna geheel onvoorbereid deden we een
poging-tot-acceptabele-score. Natuurlijk lukte dit ook dit jaar slechts
gedeeltelijk. Toen om 16.00h lokale tijd de contest begon waren wij nog
druk aan het prutsen om de vele zelfbouwkastjes aan elkaar te knopen.
Door de chaos vergat Remco [PG0A] de RIT van de oeroude FT-221 juist in
te stellen, waardoor in de eerste 20 minuten bijna geen enkel
tegenstation werd gehoord. Maar na een uurtje verder klungelen begon
het leuk te lopen. Ook dit jaar waren er grote problemen met een van de
watergekoelde 4CW600 versterkers. Door een verstopping in een
waterkanaal raakte de arme buis oververhit, soldeerde zichzelf los en
gaf vervolgens met luide knallen de geest. Zonder succes werd hier de
aloude "vliegtuigeindtrap" [met 4CX250] weer eens geprobeerd en
vervolgens een derde buizenversterker. Kortom het werd weer een leuk
wiekentje experimenteren met vacuumelectronica en gevaarlijk hoge
spanningen.
We waren verrast dat er na 24 uur toch meer dan 800 QSO's in het log
stonden. Niet al te slecht, zeker gezien de 4 uur nachtrust en het zeer
experimentele karakter van het evenement. We leren het blijkbaar nooit,
maar dat geeft niet. Zie ook www.pa6.nl voor wat impressies.
73s, Ron DL3BPC
www.pa6.nl
PC5T: Gedurende
het
contestseizoen actief bij PI4GN (voornamelijk op 70cm), maar voor de
septembercontest
zijn we "vreemd" gegaan naar het wonderschone Texel. Eens kijken of we
de "echte" PI4GN konden laten zweten... Helaas dat was een brug te ver
! Desondanks was het weer een geslaagde mini-expeditie compleet met
portabele
masten, aggregaat en mooie pile-upjes.
De locatie op Texel was
prima richting DL en SM/SP maar wat minder richting G doordat het
eiland
er tussen zit. Mooie tropo openingen richting SM/SP en met als
uitschieter
YL2AO die terug kwam op ons CQ (1200 km !). Helaas de OH's gemist, dat
komt ervan als je packet/cluster thuis laat.... Het station bestond uit
2 x 12 meter hoge systemen, een maal 4 * 9 el vertikaal gestacked en
het
tweede systeem 2 * 9 el. De bedoeling was ook 4 * 9, maar door de harde
wind kregen we ondanks de hulp van enkele toeristen dit niet voor
elkaar.
De stroomvoorziening was prima, 15 kva, sleuteltje om en draaien maar.
De spanning had de verhuurder ingeregeld op 235 volt. Echter zaterdag
bleek
dat die was opgelopen tot 243 volt en bij belasting OMHOOG liep naar
253
volt. Is wel aardig voor de hoogspanning, maar gaf even problemen met
de
automatische zekering.
Met de normale stress aan
het begin (defecte stuurtrappen, stokdove tweede transceiver, moreel
even
onder zeenivo) is verder alles probleemloos verlopen en zijn we 24 uur
in de lucht geweest. Tenslotte werkte het weer ook erg mee. Aldoor zon,
wel veel wind, pas zaterdagavond werd het wat milder toen de wind
inmiddels
uit ZO kwam. Relatief weinig activiteit uit zuid-duitsland maar wel de
normale OE's en OK's. Richting G zijn GI, GD en GM bereikt.

Een ieder bedankt voor
de
verbindingen en tot volgend jaar !
Namens de harde kern:
Gerard
PE1BBI en Frans PC5T met als gast aan de (caravan)tafel Carel PC5M.
PI4GN:
Wat een
schitterend
contestweekend hebben we als 2-meter groep achter de rug, en dat dank
zij
de prachtige tropo in richting N en NO. Begon de contest de eerste uren
gigantisch hectisch door de eindtrappen die stuk gingen, de mensen die
toen onze webcam hadden bijstaan moeten wel gedacht hebben dat het een
spannende soap was. De ene na de andere eindtrap werd van boven naar
beneden
gesleept voor reparatie, stonden ze net weer boven bleken ze nog niet
goed
te functioneren,dus maar weer naar beneden en hup weer op de werkbank
en
dat allemaal live te volgen via internet!!!! Dat velen dit deden bleek
wel uit de reacties die we via de chatbox binnen kregen van mensen uit
heel Europa!!!!!! Wat we altijd proberen is om toch via 1 van de 3
systemen
in de lucht te kunnen blijven, en dit lukte dit keer dan ook wonderwel.

Het blijkt nu ook wel
weer
dat je met de chatbox van ON4KST toch een aantal meer qso's maakt,
namelijk
chatbox en aankondiging van de webcam deed mensen direct reageren door
een QSO te maken en hilarische opmerkingen te maken over hetgeen men
zag.
Ik durf rustig te zeggen dat dit ons een 30 a 40 tal QSO's heeft
opgeleverd.
Na de reparaties keerde
eindelijk de rust in de schuur terug en konden we ons concentreren op
waar
we voor gekomen ware: "Het verslaan van de jongens op de dijk, in ieder
geval in qso's". Dat dit uiteindelijk is gelukt dank zij onze
vasthoudendheid
tot aan de laatste contest seconden met maar 3 QSO's verschil mag een
wonder
heten, we hebben dan ook alles gegeven deze keer en zijn zelfs de
gehele
24 uur in de lucht geweest. Iets wat we de laatste tijden eigenlijk
niet
meer doen.
Een enorme motivatie voor
ons was op de zondagmorgen een wel hele bijzondere gastoperator bij
PI9A???
Deze ging als een trein, een echte HF contester zo te horen, die gewoon
doet waar hij is voor gekomen namelijk QSO's in het log neerzetten.
Toen wij dit hoorden werd
er door de 3 GN operators nog even een tandje hoger geschakeld, we
gingen
toen heel mooi gelijk op en er werd steeds stuivertje gewisseld wat het
aantal qso bedroeg.

De Tropo: Hierbij wat
ik
mij nog herinner van toen ik achter de micro zat. Dat de Tropo goed was
bleek direct al aan het begin van de contest door de diverse SP's die
ons
aanriepen en de GM's die gewoon 59+, met de antennes richting oost,
waren.
Ook de gemiddelden per uur bleven goed zelfs na 22.00 's avonds,
normaal
zakt het helemaal in na een uur af acht 's avonds maar nu niet het
bleef
maar door gaan, en dan is het echt geen straf om achter de set te
zitten.
Via de chatbox had ik inmiddels een paar Finnen gevraagd zondagmorgen
goed
op te letten in onze richting aangezien het er op zou lijken met de
afkoeling
dat het in hun richting wel eens goed zou kunnen gaan. Juhha OH1NOR was
er dan zondagmorgen, zoals iedere zondag, al vroeg bij en hij melde dat
de bakens uit OZ prima te nemen waren, door steeds met hem in contact
te
blijven via de chatbox lukte het al vrij snel om een 59!!!! qso met hem
te maken, door dit gegeven werden er meer PA's wakker en probeerden het
ook wat opviel was dat alleen de jongens in het Noorden hiervan gebruik
konden maken. Gelukkig waren er nog een aantal Finnen op de chatbox en
in alle drukte werden er een 4-tal gewerkt, allemaal goed voor 1100 a
1300
kilometer. Maar hiermee was de koek nog niet op, ook vele SM's uit de
JP
vakken 70, 80, 81 kwamen in het log. En de meesten gewoon omdat ze via
de chatbox lucht kregen v/d TR in onze richting. Leuk was wel nadat ik
de 4 Finnen had gewerkt Juhha opmerkte dat de TR in onze richting
minder
werd, waarom???? Hij hoorde GN niet meer, wist hij veel dat ik de
antennes
had weggedraaid. Een uurtje later melde hij opeens "TR is back, PI4GN
is
59 again". Tja ik had de antennes weer naar hun toegedraaid, omdat ik
werd
aangeroepen door o.a. UA2 en YL stations........

Het mooiste moment
moest
nog komen. Via het cluster zag ik staan dat I8MPO ons via MS, TR of was
het toch een korte Es opleving in Zuid Italie
hoorde............(JN70)
Het grote EME systeem stond in zijn richting, een andere naar SP en de
3e naar PA. Zoals jullie misschien weten schakelen wij tussen deze 3
systemen
middels een kastje wat ons die antenne waar we voor kiezen op de
koptelefoon
zet, de andere kanten zijn dan niet te horen. Ik begin altijd op A, dan
zijn alle 3 tegelijk hoorbaar, waarna ik daarheen schakel waar ik een
prefix
weg hoor. Werd aangeroepen door een SP, schakel van A via 1 naar 2 en
werkte
die Pool, toen ik terugdraaide via 1 naar A, knalde daar uit de
speakers
I8MPO.......... Was het MS of TR of was het toch een zeer korte Es
opleving,
gelukkig weet je dat op zo'n moment niet, motto is gewoon werken die
vent!!!!!
Stel je voor dat je weet dat het MS is, wat moet je dan het qso uit je
log schrappen omdat de regels dit voorschrijven??????????? Ik direct
voor
hem terug met alle gegevens, hij terug voor ons met alle gegevens, ik
vragen
of hij alles heeft van ons hij antwoord YES SIR, hij vraagt mij of ik
alles
heb ik antwoord met RRRRRRRRRRRR, en klaar is het qso!!!!!! WAUW bijna
1600 kilometer gewerkt, best DX op dat moment. Later verteld hij mij
dat
hij gedeeltelijk mijn qso met die SP had gehoord en toen ik klaar was
hij
direct inschakelde, wat een mazzel dat ik toen terug schakelde van 2
naar
1 en niet ben blijven staan anders had ik hem zeker gemist!!!!! Een
wereld
QSO vind ik dit soort dingen nog altijd.
Hierna ging de TR gewoon
door en werden er nog diverse G's GM's een GD etc gewerkt. Wat wel
opviel
is het niet aanwezig zijn van condities naar OE, HB9, Zuid DL, F. Heel
weinig QSO's in mijn beleving, in ieder geval veel minder als normaal
voor
een september contest, maar misschien hebben Thomas en Timon die wel
gewerkt.
Moet zeggen heb me geen
moment verveeld tijdens deze contest met zulke mooie condities, zelfs
in
de laatste uren niet!!!!!!
Bij deze willen we een
ieder
bedanken voor de QSO's het afgelopen contest jaar, die misschien na de
einduitslag met een klinkende 4x1000 pnt kan worden afgesloten.
We moeten het nog even
afwachten
maar de drie 2 meter operators hebben er een goed gevoel over.
Groeten en tot volgend
jaar
Johan PE9DX ook namens Thomas PA1M en Timon PA1T.
De
belevenissen van PI9A in de week rond de september contest:
Degene
die niet mee zijn geweest van onze groep naar Lauwersoog (JO33DJ),
hebben
wel HEEL wat gemist! Uiteraard de gezelligheid, de humor en leuke
verbindingen
met soms hele goede DX. Bovenal het prachtige weer in de mooie
omgeving
van de Waddenzeekust in het Groninger land. Maar qua andere zaken waren
er heel wat tegenslagen te verwerken, welke node gemist konden worden.
De wet van Murphy schijnt op deze locatie strenger te gelden dan waar
we
normaal altijd staan. Blijkbaar vonden de "hogere machten" dat PI9A dit
weekend gestraft moest worden voor hun onuitputbare inzet, aldus een
van
de gastoperators. Maar met enige Drentse nuchterheid en inzet tot aan
het
gaatje hebben we "de kop der veur hollen"! De TOP negativist in de
lijst
was dan ook wel hetgeen Andre later op de zondag overkwam met de
"letterlijke
vlam in de pijp" van onze contestbus op weg naar huis. Daarover later.
In
allerijl heb in de week voorafgaand van de contest nog een viertal
nieuwe
antennes gemaakt, omdat de oude Tonna's waren afgedankt met de
verhuizing.
Hierin ging wat meer tijd inzitten als gepland door wat tegenslag en
opslokken
van tijd door te rijden met het contest materiaal. Dit wegens
personeelsgebrek
door vakantie en ziekte en tekort aan trekhaken. Vrijdag diep in de
nacht
werden de laatste T-matches in elkaar gesoldeerd en zaterdagmorgen
vroeg
werd pas de laatste hand aan de "afstem stubjes" gelegd! Maar deze
extra
(gelijke) groep heeft zijn dienst meer dan "dubbel en dwars" bewezen en
was achteraf alle moeite van het vele werk waard.

Donderdag
zijn we al gaan rijden met de masten uit opslag Veenhuizen, via opslag
Zeyen, antennes afladen/omwisselen en klaar zetten in Norg.
Vrijdagavond
werden de overige spullen ingepakt in Zeyen en de bus naar Norg
gereden,
waar onze foerier zich ook meldde met de proviandvoorraad. Donderavond
om 23.30 nog snel een rol Aircom en Connectors bij de "oppassers" van
PC5Cc
zijn huis weggehaald (zat /p in Hockenheim).
Vrijdagmorgen
vroeg, het laden van de bus met zware HSP kastjes, een stuk of wat ALU
doosjes met russen en veel reserve materiaal. Daarna alvast het samen
wegbrengen
van de SS20 mast, de Alu tower en bus naar Lauwersoog voor tijdelijke
opslag,
hetgeen ietwat meer tijd kostte als gepland. Dit vanwege een
wegomlegging
door een opgebroken brug in Zoutkamp, maar via het streekje "Electra"
kwam
alles uiteindelijk voor opslag op het kazerneterrein aan. Daarna werd
thuis
de oplooprem en verlichting van de achtergebleven Versa aanhanger
gerepareerd,
antenne blokken verankerd en de nieuwe antennes bevestigd voor
transport.
Voorafgaand waren de laatste bevestigingsgaatjes nog snel even in de
antennes
geboord en kon men beginnen aan de faselijnen en andere kleinigheden.

Vanuit
de diverse hoeken werd er zaterdagmorgen in aller vroegte in Lauwersoog
aangereden en materialen verplaats naar de dijk. De bus liet plotseling
al een onheilspellend geluid horen, door een erger wordend lekkend
spruitstuk,
op het korte traject vanaf de kazerne. Nadat ondergetekende zich ook
had
gemeld met de weer perfect remmende Versa aanhanger, werden alle
materialen
in stelling gebracht. Een onverwachte aanraking van Andre PC1T met een
radiaal in het oog, bracht deze nog even onder behandeling van een paar
lieftallige verpleegsters in de nabij gelegen EHBO post. Gelukkig liep
het goed af en met twee ferme kussen en daarna een blok ijs op het
gemanipuleerde
"blauw wordend" oog, werd hij weer vrij gelaten. De buitenwerkzaamheden
verliepen verder prima maar moesten nog even in de wacht voor de mobile
energiecentrale, waar mee men nog onderweg was. De apparatuur opbouw in
de bus, verliep qua stuurpower verdeling door een andere opstelling wat
moeizaam maar kwam uiteindelijk voor elkaar. Helaas enigszins te laat
QRV
door dat met vereende kracht nog wel even de SS20 in de harde wind
uitgeschoven
moest worden.

Nadat
bij het testwerk alles wel goed werkte, ging al direct bij het eerste
CQ
een zekering van een groep eruit. Dat herhaalde zich ook na
herverdeling.
Achteraf lijkt de oorzaak te hebben gezeten in een stuurtrap die, nadat
deze een tijdje aan had gestaan, veel meer vermogen ging leveren als de
bedoeling was. Maar toen was er al veel leed geleden want gelijk ging
er
een hoogspanning voeding defect van het Oost systeem door een
(achteraf)
kortgesloten ruststroominstelling. Ook de vermogenvoorziening van het
West
systeem kon de kortstondige high power sessie niet aan en liet het ook
afweten na verloop van tijd om eenzelfde reden. Eigenlijk achteraf stom
want door oververmoeidheid werd niet gezien dat er een zwaardere kop in
de vogel zat als de gebruikelijke versie. Met allerlei kunstgrepen werd
reserve materiaal aangesloten, maar het ene maakte het andere kapot,
ook
na even een zak verse onderdelen uit huis (130 km) te hebben gehaald.
Verbrande
zekeringhouders, uiteen gespatte HSP zekeringen, knetterende PA's,
bekende
brandluchtjes, noem maar op. Alles kwam op onze weg en ook alle
reservematerialen
bleken niet toereikend genoeg! Uiteindelijk werd er doorgewerkt met een
goed werkend Noord systeem en stuurpower op Oost en West. Tot overmaat
van ramp bleek ook nog de preamp gesneuveld te zijn van het Oost
systeem,
welke nog in de avond werd vervangen. Om een uur of twee, drie 's
nachts
was helaas ook stuurpower verdwenen van het Oost + West systeem na
vreemde
brandgeuren. Even na 5 uur in de ochtend werd een ter beschikking
gestelde
Beko aangesloten, die wat meer power kon geven op het West systeem. In
de loop van de ochtend kon na reparatie, ook het Oost systeem weer
worden
voorzien van wat meer power door een 4CX250, maar helaas geen ideale
contestbuis
t.a.v. spectrale schoonheid. Ook was er in de nachtelijke uren weer een
preamp defect gegaan in het Oost systeem, zodat ten tweede male de zaak
's morgens weer gestreken moest worden voor vervanging. Ondanks dat
alles
sequentieel wordt geschakeld is dat lek nog niet boven. Hulde voor de
man
die het vele slingerwerk heeft verricht, hij zal het vast nog een paar
dagen hebben gevoeld!

Ondanks
alle perikelen is het aantal verbindingen nog redelijk goed uitgevallen
maar er had zeker een score van om en nabij de 1000 qso's ingezeten.
Vooral
in het begin met nog geen 100 qso's in 2 uur, hebben we door veel
trammelant
heel laag gescoord. Dat haal je dan niet meer terug! Dit ging door tot
in de diepe avond en nacht. Daar hebben we het zeker ook laten liggen.

Voor
een paar mensen was het de eerste keer op de dijk en vonden het een
hele
leuke ervaring om met goede condities mooie verbindingen te maken. De
hepburn-index
bleek al enkele dagen voor de contest fel gekleurde kaarten te laten
zien,
en dat gaf goede vooruitzichten. 100% betrouwbaar is deze niet maar
toch
redelijk goed bruikbaar bij het voorspellen van de condities. Vooral
naar
het oosten en noorden ging het zeer goed maar we hoorden onze iets
oostelijker
zittende conculega's verbinding maken welke net niet haalbaar waren bij
ons. Misschien zaten we net te westelijk. Afstanden van meer dan 1200
km
werden overigens gemakkelijk overbrugd. Ook werden sommige stations ook
gehoord via meteoor scatter. Deze liepen stuk op te korte en lage
reflecties,
overigens sms/chatbox qso's tellen bij ons niet!

Aan
het eind van de contest werden de spullen vrij snel afgebroken en
opgeruimd
zodat we met het hele gevolg weer huiswaarts konden keren. We kunnen
met
gemengde gevoelens terugkijken op een contest die qua techniek niet
helemaal
vlekkeloos verliep. Op de terugreis naar huis ging het zelfs nog
helemaal
mis door sterke rookontwikkeling, welke onder de bus vandaan kwam.
Juist
weer in het streekje "Electra", aardstralen?? Met nog 50 Km te gaan
stonden
we plotseling stil doordat de bendix van de start motor uitsloeg en
zijn
tanden met grof geweld had gezet in het vliegwiel. Helderheid van geest
deed Andre direct de hoofdschakelaar omdraaien. Met enig vakkundig
bluswerk
met ex pa6c-water in de motorruimte kon een kort maar verwoestend
brandje
worden geblust. Alles achteraf veroorzaakt door een heftig lekkende
uitlaat,
die de isolatie van de bedrading had verbrand en de kortsluiting heeft
de rest gedaan!!!! Na contact gelegd te hebben met in de buurt staande
boerderij, werd van elders een behulpzame boer gecharterd. Hij heeft 't
bussie met een tractor naar de dichtstbijzijnde boerderij gesleept waar
hij zolang op het terrein mocht staan.

Bij
thuiskomst natuurlijk gelijk de floppy even laden met de ctl file om de
resultaten nog eens nader te bekijken >> no way. Floppy corrupt!
Gelukkig
hadden we toch de PC en ander waardevolle attributen uit de bus mee te
nemen uit zekerheid. Nadat deze in mijn bezit was, toen maar
aangesloten
en na twee keer lukte het eindelijk een floppy te beschrijven. Het
geeft
je wel even dat "gevreesde gevoel"!!! De PC is dus ook rijp voor een
nieuwe
floppy drive!
De
opvolgende maandag weer samen besteed aan het opbergen van antennes en
SS20 in Zeyen en de twee overige grote masten in Veenhuizen, waar we nu
vast onderdak hebben gevonden.
Afgelopen
woensdag hebben een drietal mensen en ondergetekende de euvele moed
verzameld
om het inmiddels "het gezicht" sinds 1988 van groep weer thuis te
brengen
op eigen kracht. Veel geknipt doordat kabelbomen waren verkoold
(kortsluitingen
opheffen) en nood leidingen gelegd, zodat met een draadje gestart kon
worden.
Er was een stuk uit de cilinderkop gebroken aan de voorkant met daaraan
een stuk spruitstuk er aan vast.

Ja,
waar vind je staaldraad?? maar een schapenweide op de dijk bracht de
oplossing.
Met ontmanteld prikkeldraad, het uitgebroken stuk vastgezet en zonder
verder
elektrische installatie naar huis gereden. Daar reed onze chauffeur nog
net op de laatste meters 4 hele stevige hard houten paaltjes finaal uit
de grond. Toch stond deze versmalde hupbult als snelheids belemmerende
maatregel er al veel langer en de bus was er al eens langs gekomen!
Schijnbaar
heeft de aanraking met een element in zijn oog tijdens opbouw, meer
schade
aan zijn gezicht vermogen toe gebracht dan wij allen denken?? Of was
het
de afleiding door een toevallig passerend blond rondborstig type????

Dwars
door het polyester heen en het hele binnenscherm van 1,5 mm eruit! Ook
een carrosserie balk was helemaal afgebroken en naar binnen gebogen.
Een
vroegere omarming uit het verleden met een lantaarnpaal door een andere
bestuurder was hier niets bij! Eenmaal thuis, met gietijzer elektrode
deels
het stuk uit het motorblok en spruitstuk gelast en met vereende
krachten
de schade aan voorkant gereduceerd. Met velpon® en wat tape, zie je
er haast geen barst van!!!!
Het
was me het weekend wel!!!! Nu nog een sponsor voor een andere bus!!!
Dank
aan alle eigen mensen voor hun tomeloze inzet en de tegen stations voor
de punten! Tot oktober
Namens
de Contest Groep Assen, Eene pa3ceg.
PA0FEI:
Prima
kondities
en aktiviteit deze keer, waardoor ik zelfs met m'n 3 wattjes aardig mee
kon doen.
PE1FZK:
Ondanks
het
erg mooie weer, toch zowel zaterdagmiddag als zondagochtend enkele
uurtjes
meegedaan. De condities leken me redelijk goed, veel G en OK. Ook GJ
was
erg hard bij mij. Net voordat ik de zon weer wilde opzoeken, nog even
GD
gewerkt.
Al met al een leuke
contest,
om wat puntjes weg te geven.
PA4PS:
Ik vond
het
een zeer leuke contest met toch wel goede condities hier in noord
Groningen.
Met 6 stations over de 1000km gewerkt. Aantal uren dat ik heb meegedaan
is ongeveer een 19 uur. Hier even de totaal overzicht van de prefixen
en
de aantallen. Ook gaat veel dank uit naar Jojje de OH1JCS uit KP10AE
die
mij een MP3 file stuurde van toen ik hem werkte, fantastisch.
Gewerkt 254 x DL,
13 x F, 13 x G, 4 x GM, 1 x GW, 8 x HB, 3 x LA, 1 x LX, 3 x OH, 8 x OK,
8 x ON, 15 x OZ, 66 x PA, 10 x SM, 30 x SP, 1 x UA2.
PA2M:
Aanvankelijk
was het de bedoeling met de club van PA6M in het veld aan de
septembercontest
deel te nemen, echter waren er te weinig mensen beschikbaar om het
station
op te bouwen. Dus een paar dagen voor de contest hebben we dit
toch
maar afgeblazen. Eind jaren tachtig ben ik een aantal
contest-
seizoenen actief geweest in de single operator klasse op 2 meter. Na
vrijdag
de kaartjes van Hepburn gezien te hebben, leek me het wel weer eens
leuk
om vanuit huis mee te doen. Aangezien dat ik niet echt een super
antenne
park heb, omdat we ruim een jaar geleden verhuist zijn, had ik het plan
gevat om nog een klein (vakantie) mastje erbij te plaatsen met
twee
9 elements Tonna's naar het westen.

2 * 9 elements
Tonna
8m hoog.
In het verleden had ik
al
wat in elkaar geknutseld voor een twee meter contest in
2003
bij PA6M (zie www.pa6m.nl juli 2003), echter door een foutje in de
sequenzer
was daar het een en ander van overleden. Nu dacht ik dat ik alle 3 de
pre-amps
weer had gerepareerd, echter tijdens het zenden bleek dat
één
van de coaxrealais bij de preamp het had begeven. De relaiscontacten
zaten
gewoon aan elkaar. Gelukkig had ik nog 2 kansen, de volgende preamp
en
coaxrelais werkte wel zonder problemen.
Half uurtje voor de
contest
was alles klaar om te beginnen. Mijn buurman, die net een
tapinstallatie
had aangesloten voor een feestje, nodigde mij nog even uit om de eerste
glaasjes uit het fust te halen. Hierdoor miste ik de eerste drie
kwartier
van de contest. De eerste uren gingen als een speer en boven
verwachting.
Door twee antennesystemen, de ene naar het westen en de andere
naar
het oosten ( 9 el Flexa), kreeg ik genoeg aanbod en je hoeft niet de
hele
tijd de antenne heen en weer te slingeren. Het eerste uur stonden er al
50 qso's in het log w.o. GW en SM. Later op de avond ging het goed naar
G, GD, GM en een enkele OE en OK. Naar het oosten ging het niet
geweldig,
wel veel DL maar niet verder als JO30 en 31. Wellicht was de keuze van
mij frequentie op .200 niet echt geweldig voor het oosten.
Na enkele uren begaf de
rotor het van het tweede systeem. Na wat sleutelen besloot ik de
antenne
maar met de hand te draaien. Later bleek dat een microswitch het had
begeven
in de rotor. Rond een uur of twaalf ging me afvragen of dat ik nog 6
uur
verplichte rust moest houden, maar het contest reglement bood uitkomt.
Toch maar even doorgaan. Rond een uur of 2 ben ik toch maar even plat
gegaan.
Na een redelijke onrustige
en korte nacht, met mooie pile ups van OH en SP en de Baltische staten,
schrok ik wakker en realiseerde me dat ik niet in Noord Nederland woon,
maar in Noord-Brabant. Helaas was hier niets te horen van al dat
moois.
Mijn wekker stond nog op
normale tijd dus om 6 uur zat ik weer achter de set. Richting F ging
het
erg goed, rond 8 uur hoorde ik EA3EZG/P nadat hij een aantal G's had
gewerkt,
kwam ik eindelijk ook door de pile up, wat resulteerde in mijn best DX
1044 km. Ondanks dat er vanuit G meerdere EA's werden gespot in het
cluster,
was er verder niets te horen.
Het tropo duct over de
Noordzee
leverde veel G, GW en GM op. Later in de middag was er nog wat meer
activiteit,
doordat er een backpackers contest begon in G. Stations /P met een paar
watt over 400-500 km waren prima te horen en te werken.
Na de contest toch nog
maar
even bij buurman BBQ-en en de rest van het vat leeg maken, maar ik kwam
net één biertje te laat, het fust was net leeg. Gelukkig
waren er nog genoeg ander koele versnaperingen, want na 20 uur
contesten
ben je daar wel aan toe.
Al met al ik heb mij prima
vermaakt, de papagaai bood uitkomst in de stille uren. Ik weet
niet
hoe ik dat eind jaren 80 deed, maar het was letterlijk en figuurlijk
een
verademing.

Pile-ups krijg je
altijd
als de contest voorbij is !
431 qso's 135598
Km
78 ww loc. 17 DXCC Gem. 314 Km/qso best dx EA3EZG/P IN93GF
1044 Km. Rig: TX/RX: FT847 , RX TS711 2*
MGF1302
400 watt PA 2* 9el @ 8 m en 9 el Flexa @ 14 m
Frank, PA2M
PA4VHF:
Prachtig
weer
maakte het opbouwen en afbreken dit keer tot een aangename bezigheid,
en
ook tijdens de contest was het aangenaam vertoeven.
Dit maal geen technische
problemen, maar wel een ander probleem: TROPO!! ...........overal OM
mij
heen. Eigenlijk hetzelfde probleem als waar PI9CM mee kampte. In de
kustgebieden
(met name het noorden) zat men goed; en ook in de heuvelachtige
gebieden
ten zuiden van mij in Duitsland ging het uitstekend, met heel wat
1200km+
QSO's. Bij mij dus niet........en zo moest ik helaas constateren dat ik
precies op de verkeerde plek zat. Met heel veel pijn en moeite kon ik
een
best DX van 901km werken. Kortom: jammer maar helaas :-(
Niet echt een bijzondere
contest voor mij; iets minder goed dan in juli zelfs! Snel vergeten
dus.....
Het was in elk geval leuk
om, na een afwezigheid van een paar jaar, weer van de partij te zijn en
de vele 'oude bekenden' tegen te komen. Ook interessant om te merken
hoe
hardnekkig sommigen blijven vasthouden aan hun database en mij steevast
weten te melden dat ik in JO32eH zit.
Klinkt toch echt anders
dan E G......hihi
PI9CM:
De
septembercontest
is altijd de garantie dat er veel activiteit is: veel mensen gaan er op
uit om portabel ergens heel hoog in de bergen vele honderden qso's te
maken.
Om er dan toch voor te zorgen dat er in ieder geval 1 tegenstation in
Nederlands
qrv is om deze /p mensen te werken hebben wij besloten lekker op de
vertrouwde
plek te blijven. Trouwens, ook de uitnodiging van Peter PA0PVW en zijn
xyl Bep om na afloop van de contest met de hele club bij de
plaatselijke
'spleetoog' lekker te gaan snavelen heeft meegespeeld hi.
Hepburn voorspelde voor
zaterdag en zondag prima condities. Helaas zaten wij zaterdag EN zondag
net buiten de duct naar Polen en Finland en het was voor ons dus een
'gewone'
contest. We zagen dat zaterdagavond er in het noorden al zo'n 50 x SP
gewerkt
was door diverse stations. Iets waar wij op dat moment van droomden (en
daar is het ook bij gebleven). De resultaten zijn zelfs een heel klein
beetje slechter dan de juli-contest. Aan de operators kan het niet
gelegen
hebben: Sjoerd PE2SVN heeft zich niet een paar uurtjes ingezet maar het
hele weekeind! Perfect Sjoerd en we rekenen de volgende keer ook weer
op
je.
We werkten met de ook in
de juli contest gebruikte 4 x 12 elem M2. Voor een plot van het
vertikale
stralingsdiagram zie hieronder (dank aan Joop PA0JMV).
Zaterdagavond is Marcus
PA2DB
nog langs geweest. Was dat om de kunst af te kijken Marcus of om
vulling
te krijgen voor Electron hi??
Ons lijstje met dxcc's en
aantallen gewerkte stations: 272 x DL, 35 x F, 92 x G, 2 x GD, 2 x GI,
1 x GJ, 5 x GM, 12 x GW, 10 x HB9, 2 x LA, 1 x LX, 3 x OE, 30 x OK, 22
x ON, 2 x SM, 9 x SP, 79 x PA en 1 x OZ.
Voor de oktobercontest
zijn
we nog aan het kijken of we meedoen. De apparatuur moet bij elkaar
gegraaid
worden en de antennes moeten in de mast geplaatst worden. We zullen het
wel zien. Er zijn anders een paar operators 'over' die ook wel eens met
een ECHT conteststation mee willen doen :-).
Namens PI9CM (Peter
PA0PVW,
Chris PA2CHR, Sjoerd PE2SVN, Edwin PF2D en Jurgen PE1LWT) Johan
PA3FPQ.
PA0EMO: Veel
plezier
beleefd in deze contest waar de condx niet eens zo heel erg goed waren,
nogal wisselend, maar wel de deelname. Ik heb nog nooit zoveel landen
in
een contest gewerkt. Ook tot nu toe mijn beste DX (950km) en mijn
hoogste
score. Veel nieuwe landen gewerkt. En dat met mijn oude TS 700G met een
PA die niet het volle vermogen kon leveren (ongeveer 60 Watt). Wel veel
last van splatter gehad maar dat ligt ongetwijfeld aan het ontwerp van
de TS700G (dual gate fet als mixer!!). Het plan is dan ook om daar wat
aan te doen.
LX/PA1TK/P:
De
contest groep van Theo/PA1TK gaat al 30 jaar naar het buitenland om mee
te doen in de IARU region 1 VHF contest en hebben hiernaast een 5 tal
"first"
verbindingen PA-LX-F op hun naam staan. Door het wegvallen van
Ton/PA0ASH(silent
key)) die veel van de gebruikte apparatuur heeft gebouwd, was de trip
van
dit jaar wat onzeker geworden. Het fanatisme van Theo overwon de
verslagenheid
en samen met Kees(PA5WT) vonden zij twee andere amateurs bereid mee te
gaan naar Luxemburg. Gekozen werd voor het zelfde qth wat in September
2003 ook prima resultaten opleverde en de toestemming van de
grondeigenaar
werd zonder problemen ontvangen. De ploeg die de klus moest gaan
klaren
bestond nu uit vier man, te weten: Theo(PA1TK), Kees(PA5WT),
Ruud(PE1BTV)
en Rob(PA3GVI), schrijver van dit artikel
Ongeveer een maand voor
vertrek was er al een bijeenkomst geweest waar de plannen en niet
onbelangrijk,
de tactiek werd besproken. Theo, Kees en Rob zouden al op woensdag
vertrekken
zodat zij ruim de tijd zouden hebben het conteststation met de grote
antennegroepen
op te bouwen. Ruud kon zich helaas, door verplichtingen op het QRL,
niet
eerder dan vrijdag laat in de middag melden.
Alle leden hadden er
erg
veel zin in en waren op woensdag 31 augustus rond 12:30 op weg naar
Luxemburg.
Theo(PA1TK) met zijn caravan en Kees(PA5WT) en Rob(PA3GVI) met een
aparte
auto volgeladen met benodigdheden. Contact was snel via 2 meter gelegd
en na enige afstand te hebben afgelegd en gebabbel over en weer waren
we
snel bij Weert alwaar we elkaar sinds een maand weer de handen
schudden.
Onder het genot van een bakje koffie bespraken we wat strategieën
voor voor en in de contest. Daarna was het weer "on track"naar LX land.
Vele kilometers later
kwamen
we aan op de contest locatie die werkelijk fantastisch was. Deze was
zo'n
550 meter boven zeeniveau in Noord-Luxemburg met vrij uitzicht naar
alle
windrichtingen. Het eerste wat werd gedaan was de caravan stellen (onze
slaapplaats) en de tent(shack) opbouwen. Ook de twee aggregaten werden
op respectievelijke afstand van shack en caravan geplaatst. Daarna
konden
we nog de zuid-mast plaatsen met 1x een 9-elements Tonna yagi op een
draaibare
mast. De telescopische mast werd voorzien van een HALO
antenne(rondstraler)
en een katrol waarmee een balun met een 30 en 40 meter dipool omhoog
werd
gehesen. Deze laatste was voor wat HF activiteit in de komende
ochtenden/avonden
voor de contest als LX/PA3GVI/P. Snel maakte Theo een eindtrap en
tranceiver
bedrijfsklaar voor 144 MHz terwijl Rob en Kees de apparatuur voor HF
inclusief
laptop opstelden. Die avond konden er al wat leuke verbindingen worden
gemaakt zowel op VHF als HF.
De zeer laag opgehangen
dipolen
werkten beter dan gedacht en zowaar werden er twee ZL's gewerkt op 30
meter,uiteraard
in CW. Het moet toch wel tegen middernacht zijn geweest voordat we onze
slaapzakken opzochten om de volgende dag met frisse moed aan de rest
van
de antenne's en masten te beginnen. Terwijl Theo en Kees nog lagen te
dromen
van 1000+ verbindingen ging de biologische wekker van PA3GVI al om
06:30
af. Het aggregaat werd gestart, dit tot ongenoegen van "QRZ Theo, omdat
ook de verlichting in de tent aanschoot "(no hard feelings Theo!), en
LX/PA3GVI/P
was weer actief op HF. Het merendeel van de verbindingen waren toch wel
met Europeanen maar af en toe was er een leuke uitschieter zoals wat
JA's.
De eerste die wakker
werd
was Kees/PA5WT die zich niet helemaal fris voelde. Wat de oorzaak was
weten
we tot op de dag van vandaag nog niet maar dat het slecht met hem
gesteld
was werd ons duidelijk toen hij vervolgens de gehele dag niet in staat
was om iets te eten, laat staan antenne's en masten op te bouwen.
Enfin, die dag werd er
een
mast gebouwd en een tweede voorbereid zodat deze de volgende dag
met
drie man kon worden opgezet. Laat in de middag werd al vast een groot
gedeelte
van de definitieve shack geplaatst en getest.
Vrijdag begon de dag
weer
met wat Hf voor Rob/PA3GVI en na het ontbijt kon ook Kees ons weer
bijstaan
in de opbouw van het station. De noord-mast die helemaal klaar stond
moest
weer worden gestreken zodat wij de bijbehorende antenne's en lagers
konden
bevestigen. Dat bij deze masten de rotors op de grond staan is geen
overbodige
luxe want een mast met 3x 9 elements yagi is behoorlijk zwaar. Het
omhoog
lopen/hijsen verliep vlekkeloos en na het plaatsen van de vierde
antenne(deze
zat +/- 2 meter van de grond) werd de mast nog even definitief
verankerd
met de tuien. De oost-mast was toen aan de beurt met eveneens 4x 9
elements
yagi en ook deze stond snel zonder te veel problemen naar het oosten te
wijzen. Ook werd de mast met het rondstraalsysteem compleet gemaakt
middels
4x een HALO rondstraler. Wat nog restte was de mast met antenne's voor
het luister station. Dit was een Maltezer kruis oftewel 12 gestackte
dipolen
en omdat dit veel compacter was gaf ook dit geen probleem. Inmiddels
was
Ruud/PE1BTV gearriveerd en de rest van de avond werd besteed aan het
testen
van de eindtrappen en het maken van wat verbindingen.
De zaterdag kon op deze
manier
dus rustig verlopen en was het wachten op het moment dat de klok 16:00
uur zou aangeven. Welkome afwisseling was het bezoek van LX7I/Philippe
die ons al via de mail had laten weten langs te komen op onze contest
locatie.
Hij kreeg van Theo een rondleiding in de shack en bewonderde ons
antenne
park. Ook werd er wat gerust om fris aan de contest te kunnen beginnen.

Toen was het
uiteindelijk
4 uur en konden we starten met de contest. Theo/PA1TK en Ruud/PE1BTV
gingen
fanatiek van start en de ene na de andere verbinding werd de laptop
ingeklopt.
Daarna waren Kees/PA5WT en ROB/PA3GVI aan de beurt om deel te nemen in
het contest geweld. Het ging erg goed en zeker de eerste 3 uren liepen
goed met over de 70 QSO's per uur. s`avonds werd om beurten genoten van
de Chinese maaltijd en zo was ons station geen moment uit de lucht.
Leuke
verbindingen werden gemaakt van G tot IK en uiteraard ontbraken de DL's
ook niet. Sterker nog, een zeer groot gedeelte van alle verbindingen
waren
met Duitsland.
Ruud en Theo zouden tot
+/-
00:30 het station blijven bemannen en daarna ging het andere team er
tegenaan.
Rond een uur of half negen zochten Rob en Kees dan ook de slaapzak op
en
konden even bijtanken voor de lange nacht. Die begon dus rond 01:30 en
zij bemanden het station tot ongeveer 07:30.

De nacht ging toch snel
voorbij
ondanks dat er toch wat meer moest worden geroepen dan
overdag(uiteraard
zou je zeggen). Het QSO gemiddelde zakte behoorlijk terug en een
gemiddelde
van om en nabij de 25 QSO was het hoogst haalbare. Toch kwamen er leuke
afstanden in het log zoals GM2T van rond de 950 kilometer en S5 vanuit
Slovenia. In de ochtend weer de gebruikelijke crew switch en ook kwamen
er per uur weer meer verbindingen in het log. Het was duidelijk, Europa
werd weer wakker! Onze doelstelling die boven de 900 QSO's lag was nog
ver weg en er was een moment dat we die gedachte al hadden laten varen
maar de QSO rate steeg toch weer en de 900 kwam in zicht. Die werd dan
ook met een zeer kort feestje gevierd en kwam nu dan toch nog de met
enige
bravoure voorspelde eindscore (950 QSO's gaan we halen!!...zei hij) van
Kees/PA5WT in zicht?
Bezoek in de middag
wederom
van LX7I, die nog even achter de laptop heeft plaatsgenomen om wat
stations
te loggen en Laurent/F6HPP met xyl. Dat we op 935 bleven steken deerde
niet en zo konden we na 24 uur onafgebroken zeer tevreden terug kijken
op deze contest. Handen werden geschud en we feliciteerden elkaar met
de
score, die zoals ik van Theo begreep nog nooit boven de 900 was
geweest.
Veel problemen hadden we niet gehad buiten een aggregaat die ineens
stopt
en een rotor met rotorkabel die moesten worden aangepast. Er was niets
vergeten(nou ja, een rotorkabel dan!) en dat is toch ook een sleutel
tot
succes, nietwaar Theo? Goed gekozen locatie, goede voorbereiding,
kortom
perfect!
De rest van de zondag
werd
met behulp van onze Franse vriend F6HPP het station in rap tempo
gedemonteerd
en konden we rond 18:30 naar het restaurant om te douchen en te
genieten
van een heerlijke maaltijd. Bij terugkomst op de conteststek hebben we
nog even nagepraat over de contest en konden we genieten van de zeer
heldere
hemel met zijn vele satellieten en meteoren. Maandag reden we in
colonne
voldaan terug naar PA-land en na een lunch bij Weert namen we alvast
fysiek
afscheid van elkaar door middel van een stevige handdruk. Tot Utrecht
leven
we nog via VHF in contact maar daarna was het toch echt ten einde.
Wat nog rest is de
opsomming
van de gebruikte apparatuur en de score:
TRX: 2 x FT-847, 1 x
TS-2000
(luister station)
Antenne's: Noord-mast met
4 x 9 elements yagi, oost-mast met 4 x 9 elements yagi, west-mast met 2
x 9 elements yagi, zuid-mast met 1 x 9 elements yagi, mast 4 x HALO
rondstraler
en mast met Maltezer kruis (12 x dipool)
Amp's: 2 x GS 35 eindtrap,
2 x FET eindtrap, 1 x 3CX800 eindtrap, allen afgesteld op 400 Watt.
Stroomvoorziening: 2 x 6KW
aggregaat en over de 100 liter benzine a 1.09 euro!!
Resultaten in sectie B:
(bruto) 315.000 uit 935 qso's. DX: GM2T, IO86RW 959 km, 35 OK, 22 I, 10
OE, 5 GW, 4 GM, 4 SM, 4 SP, 2OZ, 2 OM, 2 S5, 1 TK, 1 9A, 1 GD, 1 GJ, 1
GI, 1 LX, rest DL, ON, G, HB, F en 124 PA's.
Uiteraard zou deze
score
niet zijn gehaald zonder de vele aanroepen en daarom willen wij ook een
ieder bedanken die ons heeft aangeroepen en gewerkt. Iedere verbinding
wordt bevestigd middels een speciale QSL i.v.m 30 jaar contesten van de
PA1TK contest-groep.
Voor nu, 73'en tot volgend
jaar!
PA3GVI/Rob, PA5WT/Kees,
PE1BTV/Ruud en PA1TK/Theo
PA3GVC:
Op deze
vierde
en laatste 2 mtr USB (Veron VHF/UHF/SHF contest) van dit seizoen gaf ik
de eerste dag van 16.00u tot 23.00u lokale tijd met 60 verbindingen
punten
weg. Tussendoor heb ik wel 3 kleine pauzes gehouden om andere
verplichtingen
af te handelen. Op de tweede dag gaf ik nog eens met 43 verbindingen
punten
weg, in totaal maakte ik dus 103 verbindingen. Dit had veel meer kunnen
zijn als ik niet die andere verplichtingen had gehad want de condities
waren best goed: SP station gehoord, HB9 en F stations gewerkt.
Nadat ik mijn Kenwood
TS-2000x
2 keer had laten controleren in de fabriek in Duitsland en al mijn
coax-kabel
en connectors had vervangen, omdat tijdens het zenden af en toe
sporadisch
maar toch mijn power weg viel, heb ik kortgeleden op advies van een
Duitse
en Engelse OM mijn dipol van mijn 11 ele pro XL Yagi van Tonna (zie
foto)
vervangen.

Tijdens het vervangen
zag
ik aan de binnenkant van de alluminiumbehuizing van de balun,
alluminiumpoeder
(afkomstig van die behuizing) die kortsluiting in de balun veroorzaakte
waardoor mijn power sporadisch weg bleek te vallen. Nu ik een nieuwe
dipol,
incl. balun en behuizing heb gemonteerd had ik dit keer helemaal geen
problemen
daar meer mee. Maar om daar achter te komen, heeft wel wat gekost. Op
70cm
USB kan ik nog niet uitkomen dus oktober doe ik niet mee. Het is de
bedoeling
volgend seizoen weer mee te doen.
PA3CGJ:
Ondanks
de
Airborne wandeltocht een paar uur meegedaan. Het was heel gezellig met
grote uitschieters in de condities. Ik vond ze zaterdagavond beter als
zondagmiddag. Ook meende ik nogal wat zonneruis te horen.
PD0TKS:
Heb
leuke
verbindingen gemaakt, 4 nieuwe vakjes en 2 nieuwe DXCC entiteiten (LX
en
GJ) gewerkt.
PI4TUE:
Bij
aanvang
contest bleek de antennerotorklok kapot te zijn en een noodreparatie
werkte
niet. Pas maandag de rotor weer kunnen repareren.