|
2m | Sectie A | |||||||
call | QTH | QSO | punten | best DX | DX QTH | QRB | beker | |
1 | PA4VHF | JO32EG | 610 | 207004 | F9OE | IN78QG | 899 | 727 |
2 | PA4PS | JO33GH | 355 | 116306 | EA1FDI/P | IN52LW | 1627 | 409 |
3 | PA3BRJ | JO32LF | 220 | 55438 | F5HRY/p | IN88AI | 887 | 195 |
4 | PA5WT | JO22HG | 108 | 41719 | EA1FDI/P | IN52LW | 1454 | 147 |
2m | Sectie B | |||||||
1 | PI4GN | JO33II | 738 | 284543 | EA1FDI/P | IN52LW | 1639 | 1000 |
2 | PI9A | JO33FB | 577 | 216776 | EA1FDI/P | IN52LW | 1606 | 762 |
3 | PI9CM | JO22VA | 586 | 204887 | F6FZS/P | IN93OA | 1116 | 720 |
4 | PE1OPK | JO23UE | 380 | 136111 | EA1FDI/P | IN52LW | 1576 | 478 |
5 | PI4FRG | JO23WE | 345 | 107869 | EA1FDI/P | IN52LW | 1584 | 379 |
6 | PI4TUE | JO21RK | 169 | 55958 | OM3KHE | JN99JC | 981 | 197 |
2m | Sectie C | |||||||
1 | PE1AHX | JO21OS | 290 | 87663 | EA1FDI/P | IN52LW | 1451 | 308 |
2 | PA0EMO | JO23TE | 187 | 59621 | F5HRY/p | IN88AI | 907 | 210 |
3 | PD5LO | JO32HR | 121 | 39397 | OK1KCR | JN79VS | 718 | 138 |
4 | PA3CGJ | JO32AA | 118 | 33265 | F5HRY | IN88AI | 820 | 117 |
5 | PA3GVC | JO22MU | 98 | 33063 | SN7V | JO71VQ | 743 | 116 |
6 | PA0MIR | JO22LL | 96 | 32588 | EA1FDI/P | IN52LW | 1487 | 115 |
7 | PE1FZK | JO21WQ | 90 | 24177 | F5HRY/P | IN88AI | 794 | 85 |
8 | PE1EWR | JO11SL | 77 | 24145 | EA1FDI/P | IN52LW | 1341 | 85 |
9 | PA5P | JO32BF | 79 | 20442 | HB9MM/P | JN36GU | 599 | 72 |
10 | PE1OID | JO33KI | 43 | 12885 | F6KCP/P | JN18OU | 562 | 45 |
11 | PE1RLF | JO32CG | 28 | 9302 | HB9GT | JN47MH | 588 | 33 |
12 | PA3HCD | JO21HU | 35 | 7750 | DL0GTH | JO50JP | 450 | 27 |
13 | PD2MHT | JO21WT | 30 | 6711 | HB9BLF/P | JN37KB | 534 | 24 |
14 | PA0FEI | JO33BC | 24 | 5588 | OL4A | JO60RN | 578 | 20 |
15 | PA9RZ | JO22GF | 15 | 4156 | OZ9EDR/P | JO55KR | 568 | 15 |
16 | PE5EDW | JO22JL | 9 | 2196 | F6IFR | JN09TT | 370 | 8 |
70cm | Sectie A | |||||||
1 | PA3EXV | JO32KQ | 158 | 48135 | F6KBN/P | JN07GD | 764 | 364 |
70cm | Sectie B | |||||||
1 | PA6NL | JO21BX | 355 | 132393 | EA1FDI/P | IN52LW | 1407 | 1000 |
2 | PI9A | JO33FB | 234 | 86110 | EA1FDI/P | IN52LW | 1606 | 650 |
3 | PI4GN | JO33II | 242 | 85575 | EA1FDI/P | IN52LW | 1639 | 646 |
4 | PI4Z | JO11WM | 133 | 45649 | EA1FDI/P | IN52LW | 1361 | 345 |
5 | PA6V | JO22GE | 56 | 15345 | DK3WG | JO72GI | 681 | 116 |
6 | PI4TUE | JO21RK | 54 | 15100 | OM3KEE | JN88UU | 918 | 114 |
70cm | Sectie C | |||||||
1 | PA0GUS | JO23TA | 51 | 14331 | OK1KRQ | JN69UN | 681 | 108 |
2 | PE1EWR | JO11SL | 41 | 12336 | EA1FDI/P | IN52LW | 1341 | 93 |
3 | PD5LO | JO32HR | 32 | 9712 | OL4A | JO60RN | 530 | 73 |
4 | PE1RLF | JO32CG | 35 | 8425 | OK1KRQ | JN69UN | 606 | 64 |
5 | PA2IP | JO23VF | 19 | 4906 | OL4A | JO60RN | 604 | 37 |
6 | PE1DGM | JO31AE | 13 | 2806 | G8OHM/P | IO82XJ | 572 | 21 |
7 | PA0MIR | JO22LL | 12 | 2344 | OZ1ALS/P | JO44XX | 431 | 18 |
8 | PA9RZ | JO22GF | 8 | 1875 | OZ9EDR/P | JO55KR | 568 | 14 |
9 | PA0FEI | JO33BC | 5 | 525 | PI4Z | JO11WM | 234 | 4 |
23cm | Sectie B | 0 | ||||||
1 | PA6NL | JO21BX | 154 | 51463 | OL2R | JN89BO | 883 | 1000 |
2 | PI4GN | JO33II | 107 | 35018 | GM4LBV | IO86RQ | 696 | 680 |
3 | PI9A | JO33FB | 104 | 28997 | F1EZQ | JN27LS | 598 | 563 |
4 | PI4Z | JO11WM | 63 | 17018 | DJ8ES | JO54VC | 605 | 331 |
5 | PI4TUE | JO21RK | 50 | 12745 | OE5MKM | JN67UT | 718 | 248 |
6 | PE1MMP | JO21VT | 30 | 6156 | HB9JAW | JN47CE | 544 | 120 |
23cm | Sectie D | |||||||
1 | PA0BAT | JO31FX | 66 | 17536 | OL2R | JN89BO | 729 | 341 |
2 | PA0WMX | JO21XI | 70 | 15334 | OE5MKM | JN67UT | 684 | 298 |
3 | PA0S | JO21FW | 36 | 9750 | DH9NFM | JO50RF | 525 | 189 |
4 | PA3AWJ | JO21GW | 37 | 9485 | SK7MW | JO65MJ | 679 | 184 |
5 | PF2D | JO21WX | 42 | 8421 | G3OHM/P | IO82XJ | 542 | 164 |
6 | PA0GUS | JO23TA | 30 | 6092 | DFoYY | JO62GD | 477 | 118 |
7 | PA3EXV | JO32KQ | 24 | 5171 | OZ9EDR/P | JO55KR | 427 | 100 |
8 | PA0T | JO33JC | 20 | 4745 | G0FFB/P | JO01LD | 454 | 92 |
9 | PA5AO | JO31GW | 22 | 4695 | G4BRK | IO91DP | 569 | 91 |
10 | PE1EWR | JO11SL | 13 | 2556 | G3OHM/P | IO82XJ | 397 | 50 |
11 | PA2IP | JO23VF | 9 | 1974 | DFoYY | JO62GD | 471 | 38 |
12 | PE1RLF | JO32CG | 11 | 1771 | DF0YY | JO62GD | 432 | 34 |
13 | PA9RZ | JO22GF | 8 | 1998 | SK7MW | JO65MW | 691 | 39 |
13cm | Sectie B | |||||||
1 | PA6NL | JO21BX | 50 | 15167 | OE5MKM | JN67UT | 828 | 750 |
2 | PI4GN | JO33II | 38 | 10527 | OK1KIR | JO60PM | 551 | 521 |
3 | PI9A | JO33FB | 44 | 10517 | G4BRK | IO91DP | 577 | 520 |
4 | PI4Z | JO11WM | 25 | 5773 | G4BRK | IO91DP | 386 | 285 |
5 | PI4TUE | JO21RK | 17 | 3530 | DL6NAA | JO50VF | 465 | 175 |
13cm | Sectie D | |||||||
1 | PA0BAT | JO31FX | 36 | 8339 | OE5VRL/5 | JN78DK | 682 | 412 |
2 | PA0WMX | JO21XI | 22 | 4483 | OE5MKM | JN67UT | 684 | 222 |
3 | PA3AWJ | JO21GW | 18 | 3800 | SK7MW | JO65MJ | 679 | 188 |
4 | PA0S | JO21FW | 15 | 3174 | DL0GTH | JO50JP | 464 | 157 |
5 | PA3EXV | JO32KQ | 15 | 2924 | OZ9EDR/P | JO55KR | 427 | 145 |
6 | PF2D | JO21WX | 20 | 2868 | G3XDY | JO02OB | 320 | 142 |
7 | PA0T | JO33JC | 13 | 2479 | OZ9EDR/P | JO55KR | 394 | 123 |
8 | PA5AO | JO31GW | 13 | 2400 | DL0TUD | JO60LK | 478 | 119 |
9 | PA0GUS | JO23TA | 12 | 2029 | DL0GTH | JO30JP | 442 | 100 |
10 | PE1EWR | JO11SL | 2 | 335 | PI9A | JO33FB | 266 | 17 |
9cm | Sectie B | |||||||
1 | PA6NL | JO21BX | 18 | 4906 | DL0TUD | JO60LK | 639 | 750 |
2 | PI4GN | JO33II | 15 | 3260 | DL0TUD | JO60LK | 538 | 498 |
3 | PI9A | JO33FB | 16 | 2995 | G3XDY | JO02OB | 372 | 458 |
4 | PI4Z | JO11WM | 11 | 2615 | G4BRK | IO91DP | 386 | 400 |
9cm | Sectie D | |||||||
1 | PA0BAT | JO31FX | 19 | 4054 | DL0TUD | JO60LK | 484 | 620 |
2 | PA3AWJ | JO21GW | 11 | 2512 | DL0GTH | JO50JP | 458 | 384 |
3 | PA0T | JO33JC | 6 | 925 | DF0OL | JO40BP | 289 | 141 |
4 | PA0GUS | JO23TA | 6 | 758 | PI4Z | JO11WM | 205 | 116 |
6cm | Sectie B | |||||||
1 | PA6NL | JO21BX | 15 | 3494 | DL0GTH | JO50JP | 487 | 750 |
2 | PI4GN | JO33II | 13 | 3238 | SK7MW | JO65MJ | 469 | 695 |
3 | PI9A | JO33FB | 14 | 2767 | SK7MW | JO65MJ | 501 | 594 |
4 | PI4Z | JO11WM | 10 | 2241 | G4BRK | IO91DP | 386 | 481 |
5 | PI4TUE | JO21RK | 10 | 2006 | DL0GTH | JO50JP | 384 | 431 |
6cm | Sectie D | |||||||
1 | PA0BAT | JO31FX | 15 | 2771 | DB6NT | JO50TI | 403 | 595 |
2 | PA3AWJ | JO21GW | 10 | 2069 | DL0GTH | JO50JP | 458 | 444 |
3 | PA0GUS | JO23TA | 4 | 282 | PA0BAT | JO32FX | 129 | 61 |
3cm | Sectie B | |||||||
1 | PA6NL | JO21BX | 28 | 6522 | DL0GTH | JO50JP | 487 | 750 |
2 | PI9A | JO33FB | 30 | 6021 | F6DKW | JN18CS | 563 | 692 |
3 | PI4TUE | JO21RK | 23 | 4575 | DK1KR | JO53HW | 446 | 526 |
4 | PI4Z | JO11WM | 16 | 3283 | G4BRK | IO91DP | 386 | 378 |
5 | PI4GN | JO33II | 14 | 2475 | DF0OL | JO40BP | 317 | 285 |
6 | PE1MMP | JO21VT | 11 | 1659 | G4EAT | JO01HR | 356 | 191 |
3cm | Sectie D | |||||||
1 | PA0BAT | JO31FX | 27 | 4608 | OL4A | JO60RN | 512 | 530 |
2 | PA0WMX | JO21XI | 17 | 2692 | G3XDY | JO02OB | 337 | 310 |
3 | PA3AWJ | JO21GW | 14 | 2562 | DL0GTH | JO50JP | 458 | 295 |
4 | PA0S | JO21FW | 11 | 1657 | G3XDY | JO02OB | 223 | 191 |
5 | PA5AO | JO31GW | 9 | 1407 | G3XDY | JO02OB | 366 | 162 |
6 | PA0T | JO33JC | 8 | 1258 | DF0OL | JO40BP | 289 | 145 |
7 | PA0GUS | JO23TA | 8 | 969 | PI4Z | JO11WM | 205 | 111 |
12mm | Sectie B | |||||||
1 | PE1MMP | JO21VT | 1 | 87 | PA3AWJ | JO21GW | 87 | 150 |
2 | PI9A | JO33FB | 2 | 65 | PI4AJS/P | JO32FQ | 42 | 112 |
3 | PA6NL | JO21BX | 1 | 29 | PA3AWJ | JO21GW | 29 | 50 |
12mm | Sectie D | |||||||
1 | PA0BAT | JO31FX | 5 | 290 | PA3AWJ | JO21GW | 132 | 500 |
2 | PA3AWJ | JO21GW | 3 | 248 | PA0BAT | JO31FX | 132 | 428 |
3 | PA5AO | JO31GW | 3 | 107 | DK2MN | JO32PC | 55 | 184 |
4 | PF2D | JO21WX | 1 | 40 | PA0BAT | JO31FX | 40 | 69 |
5 | PA0T | JO33JC | 1 | 23 | PI9A | JO33FB | 23 | 40 |
6mm | Sectie D | |||||||
1 | PA5AO | JO31GW | 1 | 44 | DL4BBU/P | JO31LP | 44 | 152 |
PA0FEI: en
probleem
als je de tijd moet verdelen over 2 contesten, elk op 3 banden
(Original
QRP op HF en VHF/UHF). Daarom ook deze keer een bescheiden skore.
73 de Jelke, PA0FEI.
PI4Z: Alles ging
voorspoedig
van start. Mooi weer en weinig wind. Het opbouwen was zo gebeurd.
Helaas
moesten we direct PE1RMN missen vanwege zijn storingsdienst. De nieuwe
antenne voor 23cm (2.4 mtr dish) was nog eens goed afgeregeld en levert
nu een gemeten gain van 8 dB ten opzichte van een 35 el yagi, die
aangegeven
wordt met 17 dBd. Het verschil was nu duidelijk te merken. De condities
waren redelijk, zeker op 70cm leuke stations kunnen loggen met als
hoofdprijs
EA1FDI/P over 1360 km. Ook op 23cm was wel wat te beleven. De hogere
banden
bleven een beetje achter, al ging het op 13cm toch redelijk. Deze keer
geen 24 GHz. Het station werkte niet. Er was output en ik kan ook
ruistoename
horen van de preamp. Waarschijnlijk is de 123 MHz VCXO uit lock
geraakt
en dan ontvang ik ergens onbekend en dat is moeilijk te vinden. Toch
maar
een lock-indicatie inbouwen. Het afbreken was deze keer binnen het uur
gepiept. Al met al een zeer redelijke contest.
Namens de crew van PI4Z,
Bart PE1PFW
PI4GN: Wij
begonnen
al op vrijdag met opbouwen. De 70 cm mast werd klaar gezet, de
eindtrappen
getest, ook de 23 cm installatie werkte perfect en vervolgens ging de
2e
mast omhoog waarin een 2 meter parabool voor 23 cm was opgehangen.
Halverwege
de hijs begaf de lier het en met donderend geraas stortte de mast ter
aarde.
Gelukkig raakte niemand gewond (moraal: nooit onder een opdraaiende
mast
doorlopen!). De versatower had verder geen schade, alleen de parabool
was
volledig aan gruzelementen. Dankzij een snelle actie van Gerard PE1BBI
en de zeer welwillende medewerking van Eene, PA3CEG lukte het om op
tijd
een andere 2 meter schotel mét straler aan te voeren. Zo blijkt
maar weer eens dat bij onze naaste concurrent het hart op de goede plek
zit, hulde!
Voor het eerst sinds
enkele
jaren waren we met alle banden op tijd in de lucht en vooral twee meter
liep vanaf het begin als een trein. Blijkbaar hadden alle
voorbereidingen
en een relaxte voorbereiding hun vruchten afgeworpen. Ondanks een
vastzittende
rotor in één van de systemen en het achtereenvolgens
uitvallen
van eerst één, en later een tweede eindtrap werd de
concurrentie
geleidelijk aan op grote achterstand gezet.
Op 70 cm liep het
redelijk,
al werd snel duidelijk dat ook nu weer PA6NL hier een grote voorsprong
zou gaan opbouwen. Waar halen ze het vandaan!? Halverwege de avond kwam
Frans, PE1NET met een bleek gezicht de 70 cm-shack uitlopen onder het
stamelen
van de kreet: Ik heb een Spanjaard gewerkt, 1640 km! Later bleek dat
hij
niet de enige, maar waarschijnlijk wel de verste was. Van schrik had
hij
ook de locator nog fout genoteerd.
Op 23 cm en 13 cm liep het
voorspoedig, al zakte het aanbod op zondag erg in. Mogelijk was ook het
gebrek aan operators die dag hier debet aan. De hogere banden lieten
een
wat wisselend beeld zien, alleen 3 cm bleef wat achter, maar daar is
het
vermogen ook het geringst. 24 GHz bleek niet te werken, de oorzaak is
nu
nog onbekend. Wel een teleurstelling na de vorige contest. Uiteindelijk
bleek dat er in onze contreien niet veel grote afstanden te werken
waren
op deze band. Duidelijk is dat de hoge banden stations verbeterd moeten
worden en daar worden nu serieuze bouwactiviteiten voor opgezet.
In september/oktober staan
we er weer en we hopen dan iedereen weer te werken.
PI4FRG: Helaas
zijn
wij genoodzaakt voorlopig een stapje terug te zetten, vandaar dat we
alleen
op de 2 meter uitkomen. We hopen volgend jaar weer normaal mee te doen,
maar voor die tijd zal er nog veel werk moeten worden verzet.
De vliegende start van mei
was nu ver te zoeken gelukkig trok dit in het 2e uur geheel bij. Veel
variatie
zat er echter niet in, het waren allemaal D-stations. De andere
richtingen
waren voor ons nog niet te werken. Het cluster maakte wel gewag van de
vele verbindingen die de G-stations met EA en CT maakten, ook de I
stations
hadden weer het beste deel. Gaandeweg de avond werden de QSO's
gevarieerder
en vielen met name de vele G- en OZ stations op. Nadat de meesten van
de
crew zich hadden teruggetrokken om nieuwe energie op te doen, gebeurde
het. Wij noteerden om +/- 23.00 uur l.t. een EA-station. Iets wat we
voor
onmogelijk hadden gehouden. De concurrentie moest dit nog maar zien
klaar
te spelen!!! De euforie duurde niet lang, al spoedig kwamen de
meldingen
op het cluster en kregen we van vele OM's de tip dat dit station goed
te
werken was. Bedankt allemaal voor deze tips. Ik denk dat dit station
voor
alle PA's wel de beste DX van deze contest is.
Dat ieder gebruik wilde
maken van de uitstekende condities was duidelijk. De gehele nacht was
het
aanbod goed en van rust was nauwelijks iets te merken. Het oostelijke
deel
van Europa was voor ons zwaar, het accent lag duidelijk naar het
zuiden.
De zondag had ieder het kennelijk wel gehad want de verbindingen werden
moeizamer. De laatste 2 uur was het echt bedroevend.
Moeilijkheden hebben we
in het geheel niet gehad, alles heeft naar behoren gewerkt. Al met al
kunnen
we op een mooie contest terugzien, eentje die zeker met stip in de
annalen
zal worden genoteerd.
PE5EDW: Antenne een magnetic loop (binnenshuis), diameter 16 cm. Vermogen 50 Watt. De condensator is een oude toltrimmer met een kunstof staaf voor de afstemming.
PA3CGJ: Het was
een
gezellige contest met flinke uitschieters in de condities. Dank zij CW
heb ik nog een paar leuke stations gewerkt. Dit werkt prima bij sommige
stations perfect als je maar 25W hebt hi.
73, Frans
PA0T: Ik heb alleen op zondag wat meegedaan vanuit huis. Ging toch wel erg goed. Mijn QRP-signaaltjes op 9 en 3 cm werden nog door heel wat stations gehoord (200 mW op 3 cm, 30 mW op 9 cm in de straler). Ode aan die operators!
PA4PS: Het was
een
hele mooie contest vond ik zelf en heb er ook weer van genoten. Heb er
nu 2x een home made 9elements DK7ZB antennes in de mast zitten. Foto's
staan op m'n site. En kon ze nu ook goed uit proberen. En ik ben er
zeer
tevreden over. Verder waren de condities goed. Wat me opviel was dat ik
totaal geen station uit OE heb gehoord. Mooiste verbinding was voor mij
EA1FDI/P met een afstand van 1627km. Richting F ging het ook
uitstekend.
Hier de verbindingen over de 700km:
HB9G/P JN36BK 766
DO1BZA JO49OV 750
EA1FDI/P IN52LW 1627
HB9RF JN47HD 702
F4CYH/P JN26BG 802
F5HGO JN05AI 1002
F6KPQ/P IN88GE 905
F5MGD JN07AW 753
F1MJC JN06SR 815
F5VHX JN04FT 1044
F5GKW/P JN05MP 940
F0EKH/P JN05MP 940
HB9CWS/P JN47BA 709
Tot in de september
contest,
ben ik ook weer van de partij..
Mvg Peter de PA4PS
PA0WMX: Wat
begon
op 23cm als een veelbelovende contest, ging in de loop van de avond uit
als een nachtkaars. Moeizaam werden er in de loop van zondag nog wat
G's
gewerkt; geen enkele F en slechts een OK. Waarschijnlijk omdat er niets
boven Groningen gaat (weet ik uit eigen ervaring), lukt het me maar
niet
om ten noorden van JO33II verbindingen te maken met bijv. OZ of
SM.
73, Wim
PA1TK: Ondanks
dat
de xyl op zondag haar verjaardag vierde, toch nog wat punten
weggegeven.
Dat weggeven veranderde in toch actief meedoen omdat de condities beter
waren dan ik dacht, ondertussen ook nog even 2 rotors gerepareerd
werden, want de voorbereidingen voor de September contest zijn alweer
aan
de gang. Opvallend veel actief richting Frankrijk speciaal in het
westen,
3 x EA gewerkt, echter alle 3 bijna volledig zeepad. Gewerkt met 2x9 el
F9FT op 16 meter asl en 400 watt hf.
398 qso, 140.816 km/pnt
netto, dx: EA1FDI/P IN52LW 1496 km, 102 x F, 17 x G, 2 x GW, 5 x HB9, 5
x OK, 2 x SM, 2 x OZ , 11 x PA, 9 x ON, 2 x OE, 3 x EA, 1 x LX rest DL.
vy 73, Theo Pa1TK
PA4VHF: Fraaie
condities,
met een hoog gemiddelde; slechts een keer eerder heb ik destijds een
hoger
gemiddelde gehaald. Ik merk wel dat deze lokatie minder goed is dan
mijn
vroegere stek bovenop de Holterberg........ De resultaten blijven wat
achter,
maar ik ben er nog steeds erg tevreden over, temeer daar er telkens
weer
heel veel voorbereiding en werk achteraf bij komt kijken. Alleen al het
opbouwen, afbreken en opruimen kost mij 3 dagen............
Omdat ik te gast ben op
een boerderij moet ik steeds weer rekening houden met onverwachte
dingen,
die de nodige flexibiliteit en overleg met zich meebrengen. Zo kon ik
de
plaats waar in mei de mast stond niet gebruiken, en ik moest dus
uitwijken
naar een naast gelegen weiland.
Weinig technische
problemen
dit keer, op wat warmteproblemen na. Al vrij snel na het begin van de
contest
leek een schroeilucht de voorbode van 'een probleem' te zijn. De
temperatuurgeregelde
ventilator in mijn eigenbouw eindtrap bleek niet te werken........
("thuis
deed ie het nog") Gelukkig heb ik altijd een Eerste Hulp Bij
Contestproblemen
doosje bij me, zodat ik met wat losse fannetjes dit kon oplossen. De
temperatuur
in de auto lag tussen de 27 en 32 graden ijdens de contest, Grootste
probleem
waren wel de vele tientallen vliegen die de operator en apparatuur
tijsterden
tijdens de contest. Er werd druk getoiletteerd op alles wat maar warm
was.................
Inmiddels zijn apparatuur én operator weer schoon.
PA0PLY: 23cm was stuk en kon alleen heel goed heel goed op 3cm luisteren. Alleen rond 1300 uur PI4TUE aanhoudend CQ horen roepen in CW op 10368.090. Helaas hebben die mij niet gehoord: 200mW vanuit Schagen (JO22JS).
PI4TUE: jammer, jammer.... De 3cm antenne stond richting JO30, niets gehoord van PA0PLY/p. Wel hebben we op 23cm naar Jan uitgekeken maar nu weten we waarom we hem niet gevonden hebben.
PA9RZ: Zaterdag familieverplichtingen, om 20 uur thuis na 300 km rijden, maar zondag was het weer eens een ouderwetse juli contest! De grootste verrassing: SK7MW op 23 cm, met 8 Watt gewerkt, en OZ9EDR/p op 70 die bemand werd door collega Uffe PA5DD. Op 2 en 70 gewerkt met IC202 en IC402 zonder eindtrappen.
PE1AHX: Nadat de
zeer
frustrerende TVI gebeurtenissen die de meicontest hier flink ingekort
hadden
en opvolgend contact met AT deze maand zaterdagochtend toch maar
besloten
om weer mee te doen. Gezien de gebeurtenissen en de regels in dit land
deze keer in de "QRP" sectie, sectie C. Volgens de berekeningen (niet
gemeten)
mag ik met 100W richting de gestoorde buurman uitkomen zonder dat hij
ellende
mag ondervinden. Omdat oost een voor mij vrij belangrijke richting is
en
om te voorkomen dat in de hitte van de contest de kraan niet of niet
genoeg
wordt dichtgedraaid besloten om niet met de gebruikelijke 400W mee te
doen
maar met 100W de gehele contest te draaien. De 100W zijn in dit geval
gemeten
piekvermogen, gemiddeld zo'n 40-70W op de Bird. Ik had vooraf erg veel
bedenkingen omdat ik - gewend aan het wegzetten van een goed signaal -
weinig resultaten verwachtte.
Hoewel de vingers af en
toe flink jeukten heb ik het volgehouden om binnen de
contestvoorwaarden
te blijven. Als er Sporadische E of zo gekomen zou zijn, hmmm....
Maar dan had ik ook niet voor deze klasse ingestuurd. Het is wel
opmerkelijk
hoeveel er uiteindelijk met het lagere vermogen te werken is. De
condities
waren, zeker in dit gedeelte van het land, maar zeer gemiddeld voor een
juli contest. Ik had de indruk dat het noorden meer geluk had. Wat wel
opviel is dat ik maar een paar zwakke stations gewerkt heb.
Waarschijnlijk
het gevolg van het lagere vermogen. Men had wel regelmatig moeite om
mij
te nemen (wat door de manier van rapporteren (you're 59 pse repeat
everything)
niet in het log tot uitdrukking komt. Dit is waarschijnlijk ook meteen
de verklaring voor het veel lagere aantal QSO's dan ik normaliter met
400W
heb. 6dB vermogensverschil is dus duidelijk merkbaar in de resultaten.
Uiteindelijk heb ik er wel
weer plezier ingehad en moest ik terugdenken aan de "oude tijden" van
de
10W QRP klasse. Ook toen lukte het om in het geweld van QRQ
stations
mee te draaien. De DX en de gemiddelde QSO afstand scheelt niet
zoveel
- alleen dus het aantal gewerkte stations.
Ook met relatief weinig
vermogen blijkt een leuke contest nog steeds mogelijk te zijn. Omdat
dit
vermogen beschikbaar is in veel HF-VHF sets kan het voor veel stations
dus de moeite zijn om eens een keer mee te doen. Daarbij geldt
hetzelfde
als met veel dingen in het leven: Je moet je wel inzetten om een goed
eindresultaat
te halen. Het gaat niet vanzelf.
Als het gespetter in
september
meevalt doe ik vast weer mee. Traditioneel is dat de maand met veel
stations
die, omdat ze geen last hebben met andere banden, de kraan eens extra
opendraaien.
Bijgaand wat statistieken
(Bram OPK wilde die graag zien) Ze staan hier.
73 Catharinus PE1AHX
PA3EXV: De
uitslag
van mijn scores mogen eigenlijk niet in de single operator klasse
vallen
deze keer... Ik was niet alleen in de shack. Het is voor de meesten van
ons geen onbekende: Murphy! Wat was namelijk het geval; Een minuutje
voor
de contest probeerde ik nog even de altijd zeer betrouwbare 23cm PA met
twee maal 2C39. Nooit een probleem maar deze keer liep er plotseling
maar
20mA ruststroom meer en het uitgangsvermogen was maar 20W terwijl ik er
15W in stopte! Vlug doorverbonden met een koppelstuk en draaien maar.
Zien
we na de contest wel weer. Op 70cm zonder problemen met een GS31b
eindtrap
gewerkt (400Wout bij 13dB Gain). Deze was na de contest in mei nog
aangepast
naar aanleiding van een voorstel van Sjaak (PA0JCA). Nu was er totaal
geen
thermische drift meer en het rendament is nu ook veel beter. Hier mis
ik
dus nu nog alleen wat stuurvermogen om het volle potentieel van deze
buis
te benutten (...)
Ondanks de 10dB lagere
output
op 23cm meer punten gehaald op deze band, dat zegt ook wel weer wat
over
de condities. Op 13cm goede afstanden behaald met de eindtrap (BLF2047,
30W) direct achter de schotel van 1.60mtr. Tijd om eerst even
vakantie
te nemen dacht ik zo, daarna eens kijken wat er met de PA van 23cm aan
de hand is. Misschien ook wel tijd voor iets nieuws, een op internet
surfen
levert daar ook aardige ideeen op met een russische buis...
Tot in september om wat
puntjes weg te geven.
Gerrie
PD5LO: Het was
voor
mij een geslaagde contest,meer verbindingen gemaakt dan de vorige
rondes.
Echter de hele nacht doorgaan valt tegen,doen we dus ook niet weer.
Tot horens in September.
PE1OPK: Weer
een berichtje
uit Friesland. Na een dramatisch verloop van de contest van mei zijn de
prioriteiten van onze contest weer eens aangescherpt:
1: rust en plezier
2: lekker
experimenteren
en dus tegen alle natuurwetten in knutselen
Dit keer zijn we met z'n
tweeën van start gegaan Jan (PD1AIQ) en ondergetekende. Aangezien
we beide dezelfde werkgever hebben en als gevolg daarvan weinig vrije
tijd
over hebben leek het ons verstandig weer eens lekker te contesten en
alles
van de woeste, wilde en wrede wereld te vergeten :-) en hierin zijn we,
zo mag ik wel stellen, geslaagd! Tijdens de voorbereidingen van de
plannen
(10 uur dezelfde morgen toen Jan in de file stond) werd besloten al het
beschikbare materiaal voor 2 meter in 1 mast te proppen. Het probleem
is
echter dat 4 yagi's boven elkaar mechanisch geen optie was voor mijn
tennamastje.
Besloten werd 2 yagi's naast elkaar vast op te stellen aan de rotorkooi
met een dwarsligger. Deze zou dan uitgericht moeten worden richting
Ruhr.
Boven de rotor werden 2 yagi's geplaatst die dus draaibaar waren. Dit
alles
aangesloten worden op de stackpijp voor 4 yagi's. Als alles richting
ruhrgebied
stond was het idee dat de vier yagi's in fase moesten zijn. Om dit te
realiseren
moesten de twee draaibare yagi's iets naar achteren worden geplaatst
zodat
alle dipolen in het zelfde vlak stonden. Leuk idee echter hebben we
onze
suf lopen te denken hoe het stralingspatroon er uit zou zien als de
bovenste
twee yagi's weggedraaid zouden worden.
In de praktijk bleek
alles
naar wens te werken maar of dat nu echt zo was of dat het aan de
condities
lag, wie zal het zeggen. Wel werden om en om stations gewerkt op de
vaste
en vervolgens weer op de draaibare yagi's. Van Engeland naar Duitsland
etc. Een leuk fenomeen. Of ik er ooit toe zal komen om dit systeem in
een
simulatieprogramma te stoppen weet ik niet, maar wie zich
geroepen voelt, ga uw
gang.
Wel bleven we met de vraag zitten wat de gain was van dit systeem.
Richting
ruhr denk ik +6dB (4yagi's), echter uit elkaar gedraaid moeten we nog
effe
prakkedenken. Het vermoeden is dat dit 3dB is echter gaat deze gelijk
weer
verloren in de stackpijp. Of niet?? Wie o wie durft zich hier aan
te wagen. Ik zal nog eens in de oude stoffige
theoretische boeken duiken.
Wat wel opviel is dat
we
weinig stations gewerkt hebben richting 135 graden. Zelf denk ik dat
dit
komt door het feit dat er een sterke Duitser zat met een vast systeem
in
het Ruhrgebied richting OK met als gevolg dat we hier niet werden
gehoord.
En als je dus op je QRG wil blijven zitten wordt je daar op
"afgestraft".
Of misschien was het het gevolg van ons "gekozen"
antennesysteem.
Al met al hebben we het
weer eens ouderwets naar onze zin gehad en was de opzet dus geslaagd.
Stations boven de 750 k
EA1FDI/P
IN52
1576
F5VHX
JN04 1007
F5HGO
JN05 963
F8ACF
IN87 891
F5HRY/P
IN88
866
OL2R
JN89 825
F6KBN/P
JN07
766
EA1FDI/p na 1x aanroepen
gewerkt HI, met Papa Echo Een Oscarrrrrrrrrrrrrrrrrr Papa KiloWatt)
Bijgevoegd een paar
gegevens
van onze contest. Ze staan hier.
Als er stations zijn die hun EDI files "durfen" af te geven lijkt het
ons
leuk om deze eens op een soortgelijke manier naast elkaar te leggen.
Wie
o wie durft?
73, Jan, PD1AIQ en Bram,
PE1OPK (pe1opk@verbaas.net)
PI9CM: Het was voor ons een spannende contest omdat we een nieuw antennesysteem in gebruik hebben: 4 x 12 elem. M2 vertikaal gestacked.
De verwachtingen waren hoog gespannen en de resultaten zijn heel behoorlijk. Helaas zaten we zaterdagavond niet in de duct naar EA want we hoorden EA1FDI/P met maximaal 41/51 en dit was onvoldoende om hem te werken. We hebben er een half uurtje aan besteed maar kwamen er niet aan te pas. Dan maar verder met DL's werken hi. Wel hadden we zondagmorgen veel Fransen uit zuid en midden Frankrijk. Zoals elke contest besteden we zaterdagavonds een half uur aan een heerlijke chinese maaltijd en gaan we 's nachts lekker een uurtje of 7 slapen. Er moet n.l. op maandag ook weer hard gewerkt worden.
Al met al een leuke
contest
en met de aanwezigheid en hulp van Sjoerd PE2SVN ook weer gezellig!
Namens PI9CM, Johan
PA3FPQ.
PA3GVC:
Inmiddels
heb ik mijn RG-213U coaxkabel vervangen door AircomPlus. Hierdoor ben
ik
weer met 100W 60-70W PEP gaan zenden i.p.v. met 8W zoals in de maart en
mei contesten. Toch kwam de fout nog weer voor aan het eind van de
contest,
de power ging terug naar ca. 40W en de SWR werd hoog. Een Engels
station
raadde mij aan om de dipool waarin een baloon zit te vervangen, het zou
kunnen zijn dat de verbinding van de dipool met de baloon niet in orde
is van mijn 11 ele pro xl yagi van Tonna. Dit ga ik binnenkort dan maar
doen en kijken of de fout zich dan niet meer voor doet.
De contest zelf was leuk,
de eerste dag waren er veel stations en werkte ik een SN station. De
2de
dag waren de condities minder en veel nog dezelfde harde stations te
horen.
Tussendoor heb ik nog Live 8 en Formule 1 gekeken. In totaal 99
verbindingen
door alleen punten weg te geven, toch weer een goed resultaat.
73 ! Norbert de PA3GVC
PI4TUE: Een
week voor
de contest hoorden we dat we zaterdag pas om 17 uur het gebouw in
konden.
Voor die tijd had groot onderhoud plaats aan het afgeschakelde
elektriciteitsnet
waardoor het pasje om binnen te komen niet werkte en de liften evenmin.
Om 17 uur ging de deur gelukkig open. Maar toen moest niet alleen alles
nog worden opgebouwd, ook alle servers voor DX-cluster, convers, etc
etc
moesten nog door ons worden opgestart. Al met al ben je even bezig.
Daarom
hebben we een minimale configuratie opgezet en 13cm kwam pas zondag in
de lucht. Vanaf 18 uur kwam band na band (op 13cm na) in de lucht.
In feite zijn we 3
eenmansstations,
PA0PFW draait 2 meter en 70 cm, PA3GFE 23 en 13 cm en PG5D 6 en 3 cm.
We
zouden als 3 deelnemers in de secties A en D mee kunnen doen, hi. We
hadden
wel gehoopt op wat meer operators, maar de griep hield PE1ITR thuis en
de andere mogelijke operators konden zich dit weekend niet vrij maken.
De condities leken niet
buitengewoon, behalve dan een mooi pad over de Noordzee tussen G en EA.
Al gauw bleek dat we het mis hadden. Op alle banden waren mooie
afstanden
te werken. Leuk was bijvoorbeeld dat op 2 meter Allan GM4ZUK/p te
werken
was, evenals veel OK's en zelfs weer OM's. Zelfs op 70cm werkten we OM.
Ook de kanaaleilanden waren vertegenwoordigd met GU8FBO op 70cm. Op
23cm
opmerkelijke verbindingen boven 600 km OL3Z (JN79) 654 km, SK7MW
(JO65) 668 km en OE5MKM (JN67) 718 km.
Op de SHF banden de hele
contest geen spoor van regenscatter. Zondagochtend slechte condities
maar
voor de rest heel aardige tropo. Niet zoveel tegenstations in de
contest
dit keer en op 6cm steeds hardere signalen dan op 3cm. Op 3cm gemiddeld
205 km/QSO en op 6cm 201 km/QSO. Niet slecht.
73, Gert PG5D.